snart utskriven igen

hejsan
Just nu sitter jag och väntar på att få göra den efterlängtade röntgen av min skadade urinledare. Förhoppningsvis har skadad läkt av sig själv och då kan jag bli av med alla mina påsar, dvs kateter och drän. Även stenten ( röret i urinledaren) kan då tas bort. Skulle det inte vara läkt kan det bli operation framöver och då fortsätter följetången.
Håll gärna tummarna för att det blir posetiva nyheter i röntgensvaret.

Den senaste veckan,som innefattar förra helgens högtid, har jag känt mig väldigt lik påsksillen........ jag har varit inlagd. Stoppet i magen gav med sig först efter jag fått kontrastvätska i sonden inför den passageröntgen som skulle göras. Kontrasten i sig har en förmåga att hjälpa till med att lösa upp eller trycka bort det som stoppar upp i tarmen. Med tanke på att man måste vänta 24 timmar efter man fått kontrasten innan man kunde röntga,så fanns god tid för denna lösning att jobba sig igenom systemet. När det väl röntgades under fredagen fanns det inte spår av något stopp och då  blev jag av med sonden i näsan/ svalget, vilket var fantastiskt skönt. Jag fick då börja äta lite smått igen och efter att inte fått i mig något sedan måndag kväll var det underbart att få använda käkmusklerna igen. Dock kvarstod mitt problem med smärtan i magen och i ärlighetens namn är jag genomtrött på detta, dels på smärtan i sig men även att inte bli lyssnad på och att det alltid är olika läkare som tar en snabb titt i journalen innan de ordinerar det som verkar enklast för dagen. I söndags fick jag dock nog och bröt ihop och bara grät. Det kändes så hopplöst att inte få den hjälp jag borde ha. Just denna dag jobbade en fantastiskt sköterska vid namn Malin, hon tog sig tid och lyssnade på mig och ville verkligen gå till botten med hela historien. Hon ställde en väldigt relevant fråga,nämligen vilken läkare som jag hade som huvudansvarig för min vård. När jag svarade att jag inte hade någon som jag pratade med kontinuerligt blev hon minst sagt uppjagat. Visst har jag varit inbokad på återbesök hos en läkare men när han var tvungen att vabba på den inbokade dagen rann det ut i sanden med den kontakten. 
 
Detta för mig in på en sidoberättelse om läkarens vabb. Jag har nämligen fått en faktura på 100 kr för det telefonsamtal som läkaren ringde till mig då han berättade att han var tvungen till att vabba när vi hade det inplanerade läkarbesöket🤔🤨 ( ska ju även tillägga att jag vid detta laget har högkostnadsskydd)
Denna modell kan ju bli väldigt lukrativ om man är lite kreativ. " hej vi hade bokat möte imorgon för genomgång av plåtarbete på ditt hus, tyvärr kan jag inte komma men jag skickar en faktura för detta samtalet" Tror jag ändå inte man hade kmmit undan med detta inom andra yrkesgrupper.
 
Efter denna utsvävning återvänder vi nu till den uppjagade sköterskan Malin där jag förklarade att,
 när jag för någon vecka sedan pratade med urologen i göteborg, om den kommande röntgenundersökning ( som jag ska på idag) så sa hon till mig att om jag inte fått en kallelse inom en vecka skulle jag jaga på sjukhuset i Halmstad så att jag skulle få komma in inom en snar framtid då det är lite brådskade att reda ut hurvida stenten kan tas bort eller behöver bytas ut beroende på röntgenresultatet. I mitt samtal med sköteskan nämde jag detta och förklarade att det är svårt  att " jaga på" angående röntgen då jag inte har en aning om vem jag ska kontakta då jag inte vet vem urologen i Göteborg hade skickat remissen till.
 
 
 Malin som verkligen ska ha en eloge för det engagemang hon visade mig tog upp sakerna vi pratade om på ett möte med läkarna som igår kom in till mig i en grupp om fyra läkare som  var väldigt behjälpliga och presenterade ett namn på den läkare som skulle vara min kontakt de kommande veckorna. De skulle se till att jag fick komma in på en akuttid för att slippa väntan och vad det gäller smärtlindring blev det en helomvändning.
Redan dagen innan hade Malin tillsammans med en läkare bestämt att jag skull få smärtlindrande plåster. Jag satt då som ett levande frågetecke då jag tidigare fått beskedet av två olika läkare att det inte gick att sätt mig på detta alternativ. Fick höra att det var väldigt beroendeframkallande och det fanns bara en styrka och var svårt att trappa ner smärtlindringen när man hade plåster.
 Det finns tydligen en mängd olika styrkor så en nedtrappning är visst möjlig och visst är det beroendeframkallande men det är även tabletterna som jag gått på tidigare. Så under måndagen fick jag ett plåster som kompleterades med flytade oxynorm eller likande, alltså de snabbverkande tabletter jag tidigare tagit. Även Alvedon skulle jag ta i flytade form ( brustabletter).
Anledningen till detta var att de, hör och häpna, misstänte att jag kanske inte tar upp läkemedlet i tarmen när jag får det i tablettform. Jag undrar så vad som satte igång deras tankeverksamhet gällande detta . Kan det möjlivis vara så att jag gång på gång berättat att tabletterna kommer ut HELA i stomin!!!!!🤔🤔🤔
Summa av detta är att jag ikväll blir ytskriven med ny recept samt en lärdom om att så länge som jag tar smärtstillande skall jag även ta en typ av laxerande lösning som hjälper till att håll avföringen lite mjukare. Morfinet har en tendens att stoppa upp magen och genom att regelbundet dricka denna lösning kan jag minimera risken för stopp. Det lite underliga är att denna lösning har jag redan hemma i medecinskåpet. Jag hämtade ut den i samband med att jag blev utskriven förra gången. Den enda infon jag fick då , muntlig som skriftlig, var att den skulle tas om behov uppstod. Tydligen har det behovet funnits sedan dag ett, lite beroende på vilken läkare man talar med, Kanske skulle söka läkarlinjen ändå , tycker ju själv om att gissa o göra lite som jag själv tycker blir bra😂
 
 
Återkommer innm kort med röntgen reslutatet 
 
 
Claes Svensson
2023-04-12 @ 13:21:47

Fasen vilken resa du behöver göra ännu en gång!! Håller tummar och tår att det blir positiva besked framöver

Claes

Elisabeth
2023-04-12 @ 14:15:29

Håller tummarna att röntgen visar ett positivt resultat. Åter igen måste jag säg att du är fantastisk bra på att uttrycka dig.❤❤❤

Susanne Lindström
2023-04-13 @ 08:05:06

Vad du får gå igenom. Du är en kämpe och så modig.
Hoppas på positiva besked och att du kan få lite lugn och ro och återhämta dig 🙏🏼❤️

Susanne Lindström
2023-04-13 @ 08:05:11

Vad du får gå igenom. Du är en kämpe och så modig.
Hoppas på positiva besked och att du kan få lite lugn och ro och återhämta dig 🙏🏼❤️




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

cellsamt.blogg.se

Här kan ni följa mig och vad som händer framöver. Ska försöka hålla er uppdaterade med aktuella datum, frågor, prover och tankar. Antar att orken kommer vara varierande periodvis och därmed också inläggens mängd och längd.

RSS 2.0