Upp och ner

Hej 
Som jag skriver i rubriken ovan, så går allting verkligen upp och ner hela tiden. Om vi börjar i fredags så var det en turbulent morgon. Kräktes när jag lämnade sängen på morgonen, precis som jag gjorde kvällen innan. Prover tog i vanlig ordning och de visade dåligt hjärtvärde. dålig syresättning samt hög puls. Den sistnämnda har varit hög under hela tiden jag har varit inlagd, Vad det beror på får jag inte riktigt kläm på men med tanke på smärta och mycket mediciner kanske det inte är så märkligt. Då proverna inte visade sig vara bra blev det både  EKG och syrgas. En kateter sattes in igen och de tog odlingar på urin, blod i armen, urinet från njuren samt CVK 'n ( slangarna jag har fastsydd i halsen. Nu kom även den vid det här laget fruktade frossan med tillhörande skakningar, dom jag fick dras med i ca 45 min och samtidigt steg febern. Efter ett tag lugnade sig dock det mesta och jag kunde vila lite. Sedan var det dax för röntgen och den visade att njurarna ser bra ut och dränaget i njuren sitter där det ska. Kan vara lite vätska i buken och det skulle utredas mer under kommande vecka. Jag fick antibiotika insatt igen och fredag kväll kände jag mig piggare igen. Även stomin krånglade lite då jag hade kräkts och det fanns en rädsla att det var stopp igen. Även detta löste sig under kvällen  och jag kunde äta mat igen. Natten var bra ur sömn synpunkt med ca 6 timmars sömn, men de otroliga svettninga som jag haft under fredagen fortsatte även på natten jag var tvungen att få nya sängkläder vi ett par tillfälle. Vaknade på lördagen men lite extra energi och lade den på en dusch. Otroligt anstångade men väl värt det. Nyduschad och betydligt mer väldoftande än tidigare intog jag frukost vilket för en gång skull smakade  bra. Här på avd 83 har de nämligen både skinka och salami , förutom den extremt tråkiga ost de envisas med att servera annars.
Efter frukost fick jag besök av läkare som berättade att de fått preliminära svar på odlingarna de tog dagen innan. Dessa visade att jag har både urinvägsinfektion och blodförgiftning. Men jag svarade bra på antibiotika jag fått och under måndagen då odlingarna är helt klara kan de sätta in rätt antibiotika för just mina bakterier. Lördagen var mysigt med lite besök både på förmiddagen och kvällen. På kvällen åt jag och Christa thaimat på rummet vilket var väldigt gott. Man önskade bara att man kunde äta flera portioner som man kunde för, men lilla magen har krymt o prio är att hålla den och tarmarna nöjda så det fungerar som den ska.
Natten till idag söndag har varit lite mer ansträngd. Har haft mycket smärta i magen som smärtlindringen inte velat ta, så sömnen uteblev denna natt. När jag skriver detta sitter jag i receptionen / entrén på avdelningen och det har jag gjort sedan strax innan kl 5.
Lite promenad i korridoren för att få igång magen och sedan vila i en fåtölj är kanska bra sätt att få lite miljöombyte och det blir lite lättare att gå in till sitt rum igen efter "lite frihet"
 
Bet om ursäkt om det är svårt att begripa vad jag skriver. har fått mycket smärtlindring under natten och hjärnan är ju lite små snurrig 🤪
 
Försöker uppdatera när jag kan och orkar men ibland har jag inte så mycket att informera om.
 
Andreas
 
 
 
 
 
 
Nonne o Lars
2023-02-26 @ 08:40:22

Betyder så mycket för oss att få läsa det du skriver, Andreas. Blir lättare att försöka förstå det du går igenom. Även om det går upp och ner så verkar det ändå gå åt rätt håll. Fantastisk kropp du har och mod ❤️Krya på dig!

Elisabeth
2023-02-26 @ 09:22:43

Du är fantastisk och jag är så glad att du orkar kämpa hoppas det vänder snart Tänker på dig dag o natt ❤️❤️❤️

Hasse
2023-02-26 @ 10:24:06

Hej Andreas. Kan bara instämma i vad andra skriver. Verkligen upp och ner. Du är stark och modig.
Kram från oss

Susanne Lindström
2023-02-26 @ 13:23:25

Du är en kämpe med så mycket mod Andreas ❤️

Susanne Lindström
2023-02-26 @ 13:23:27

Du är en kämpe med så mycket mod Andreas ❤️

Göran o Eivor
2023-02-26 @ 14:11:43

Du är en riktig kämpe❤️.

Göran o Eivor
2023-02-26 @ 14:11:46

Du är en riktig kämpe❤️.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

cellsamt.blogg.se

Här kan ni följa mig och vad som händer framöver. Ska försöka hålla er uppdaterade med aktuella datum, frågor, prover och tankar. Antar att orken kommer vara varierande periodvis och därmed också inläggens mängd och längd.

RSS 2.0