ännu en lång natt

Hej
Som ni ser på tidpunkten för detta inlägg så är timmen sen. Denna natten likt den föregående är väldigt lång. Sömnen sker i små korta stunder och man blir väldigt mör av detta. Anledningen till att jag ligger vaken är, som jag skrev i mitt senaste inlägg att det är stopp i tarmen ännu en gång. Varför det kommer tillbaka är svårt att veta. Det kan finnas något ställe längs tarmen som är extra känslig för t.ex att man sitter på ett visst vis eller kanske någon typ av mat som lättare fastnar. Förhoppningsvis kommer det bli bättre med tiden då man kan röra sig mer och mer när energin i kroppen återkommer allt eftersom. Rörelse är som ni många vet väldigt viktigt för att hålla igång tarmarna.
En misstanke läkarna hade var att det återigen fanns vätska i buken som möjligvis ligger och trycker på tarmen. Ett ultraljud under torsdagen visade dock att ingen vätska hittades i buken. Detta var goda nyheter då det visar att dränaget i njuren fungerar som det ska vilket är en förutsättning för kommande läkning.
Nästa drag blev att jag skall göra en passageröntgen av tarmen och detta innebär att jag återigen måste dricka kontrastvätska. Jag har haft problem med kräkningar på grund av stoppet, så att dricka 1 liter kontrast kändes övermäktigt. Jag har dock gott om tid på mig då jag fick in bringaren med drickan runt kl 17 igår. Röntgen är i sin tur bokad 16.15 på fredag eftermiddag, så på närmare ett dygn borde jag få ner några droppar. Drickan är även väl tilltagen i mängd då de tydligen räknar med att jag inte får behålla allt jag dricker. I skrivande stund har jag inte fått upp någonting vilket förhoppningsvis gör mig gott då kontrasten i sig även kan hjälpa till att lossa stoppet i tarmen. 
Ett annat problem är det här med smärtlindringen. På grund av uppstötningarna så får jag inte behålla mina morgon och kvälls tabletter med långverkande smärtlindring. Detta gör att jag nu får högre dos under dagarna och det får jag genom en spruta i
armen. Jag får detta lite oftare än tidigare och det gör att man känner sig lite seg under hela dagen. Men i det stora hela fungerar det ganska bra och smärtan hålls på en ok nivå.
Gällande min läckande urinledare så har läkarna en liten plan. De har pratat med läkarna i göteborg som säger att det inte borde vara några problem att ta bort katetern. Även dränaget i buken kan på sikt tas bort då det inte läcker in vätska i buken längre. 
Urinledaren i sig kommer att opereras, för att den inte verkar läka av sig själv. I grova drag fungerar det som följer, om jag fattat det rätt. Det blir en "öppen" operation dvs. de kommer skära i mig igen. Det skadade på urinledaren tas bort och den nu förkortade ledaren sys på urinblåsan på ett nytt ställe och det gamla hålet i blåsan sys igen. Denna operation kan dock tidigast göras i maj pga cellgifterna, läkning mm. 
Enligt läkarna kommer jag att få komma hem i väntan på detta. Dock måste allt fungera som det ska med stomi, kisseri och annat. Dränaget i njuren är förhoppningsvis det enda som jag kommer behöva få med mig hem under denna  väntan.
Nu är det snart dax för nya prover så jag avslutar här.
 
ha det gött
 
 
 
 
 
 
Elisabeth
2023-03-10 @ 07:35:13

Åh Andreas jag lider med dig önskar så att det fanns något man kunde göra. Hör av dig när du kan äta igen om det finns något jag fixa till och komma upp med så gör jag gärna det. Ha det så bra du kan Kramar 🤗
❤❤❤

Nonne o Lars
2023-03-10 @ 07:44:15

❤️❤️❤️

Agneta
2023-03-10 @ 08:32:38

Hej Andreas. Har följt dig under din resa här och det känns som att kommande plan är väl genomtänkt.
Hoppas nu att smärtlindringen blir bra oxå. Har det diskuterats smärtlindring genom plåster? Önskar dig allt gott och att det blir bra framåt. Förstår att det är tjatigt men det verkar ju i alla fall att gå framåt och det är bra.
God bättring Önskar Caj och jag dig.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

cellsamt.blogg.se

Här kan ni följa mig och vad som händer framöver. Ska försöka hålla er uppdaterade med aktuella datum, frågor, prover och tankar. Antar att orken kommer vara varierande periodvis och därmed också inläggens mängd och längd.

RSS 2.0