Då var det dax igen

Som ni säkert vet vid det här laget är min cancer tillbaka. Det höll i nästan tio år. Tio år där nästan allt var som vanligt, visst min mage har inte varit den roligaste att tampas med alla gånger men ändå, med den diagnos jag fick är det helt otroligt att jag fått tio bra år där jag har jobbat,fixat,grejat och tältat 😊 precis som tidigare och det är jag otroligt glad för, men framförallt har jag sett mina barn bli äldre och inget gör mig glad och mer tacksam än det. Viktor och Klara som nu är så mycket större och klokare än sist det begav sig. Märker att oron är stor hos dem precis som hos mig och många andra och jag önskar av hela mitt hjärta att vi alla kunde slippa den här skiten och lägga det bakom oss, men så funkar det ju inte tyvärr. Om det nu mot förmodan skulle var så att önskningar slår in så önskar jag mig förutom att jag blir frisk, 
fred på jorden, högkonjunktur och vettiga energipriser 😂
 
Under åren som gått sedan det senast skrevs här på bloggen så har livet tagit lite olika vändningar....
Jag och Sofie har skilt oss och huset i Skedala har sålts. Jag hamnade på Fyllinge och Sofie i stan. Jag är väldigt tacksam för allt Sofie gjorde för mig sist jag var sjuk, hade inte varit där jag är idag om det inte varit för hennes engagemang då. Men även denna gång finns hon där, när hon tar hand barnen och allt som händer med och runt dom och ser till att de finns nära mig under operationen.TACK.
 
Jag funderade länge på om jag skulle återuppta denna bloggen eller skapa något nytt.
Tänker då på att denna bloggen innehåller mycket av vårat tidigare liv tillsammans och om vart i livet vi var just då. 
Men när jag satt och läste lite här på bloggen så kom jag att tänka på att en del av de som läser på denna sida också har ställts inför förändringar, frivilliga som ofrivilliga. 
Min slutsats blev att förändringar händer hela tiden och våra minnen och det som varit, både bra och dåliga saker, finns med oss hela tiden och är inget som behövs glömmas. Därför fortsätter jag att skriva på denna sidan med förhoppningen att jag skall bli så frisk att ni slipper läsa om mig alltför länge.  
 
Tisdagen den 24/1 blir det operation i Göteborg.
Blir inlagd dagen innan och får skjuts upp och sällskap av Christa, min flickvän sedan ett och halvt år tillbaka. En underbar tjej med lätt till skratt, som betyder väldigt mycket för mig.
 
Kl. 11 skall jag vara på plats för inskrivning och en slang i storlek av en fiskelina ska in i ryggen på mig, denna slang ska de använda för bedövningen om jag fattat det hela rätt. Utöver detta händer det inte så mycket på förberedelsefronten utan det blir mest att vänta. På eftermiddagen/kvällen kommer barnen och Sofie och hälsar på och kollar in avdelningen där jag kommer ligga den mesta av tiden under vistelsen i Göteborg   
 
Här följer lite information om läget,
 
I Göteborg dit jag själv valt att bli skickad denna gång, opererar fyra kirurger denna typen av cancer. Tre av dem är med under operationen för att avlösa varandra under dessa långa timmar. Runt 11-17 timmar räknar man att en operation tar beroende på komplikationer.
 
Det man vet idag är att jag har tumörerna, om man nu kan kalla dem så (det är ett slem) på 3 ställen i kroppen. Vid /på njuren, vid /på ändtarmen och vid /på magsäcken
Det positiva är att det ännu inte gått igenom ”väggarna”på dessa ställen och då inte skadat insidan av organen. Om jag förstått det rätt är det heller inte så stora tumörer, 2-4 cm. Huruvida det är stort eller inte kan ju diskuteras men tänker man att de förra gången tog bort 6 kilo tumör så får man lite perspektiv. Dessa har alltså växt till sig sedan senaste operationen 2014 och växer förhållandevis långsamt.
 
Det svåra ligger denna gången i att jag tidigare genomgått två stora operationer. En första där de avlägsnade, förutom tumör-slemet även bukhinnan, en hel del tarmar, mjälten, gallblåsan och säkert något annat som jag glömt. Detta ger massa sårytor och ärrvävnad som kan ställa till det vid en eventuell ny operation. 
Den andra operationen var inte lika omfattande men orsakade ju ännu mer ärr inne i magen. Tarmar har nu växt ihop tillsammans i magen och bildat ett ”nystan ” som måste redas ut så de kommer åt de nya tumörerna, detta är avancerat och blir extra svårt pga ärren som kan bilda gångar inne i magen. En typ av kanaler som i värsta fall kan göra att jag får stomi på olika ställen på magen. Stomi är något som jag förövrigt räknar med att få denna gång, men i värsta fall kan det bli flera stycken.
 
En annan sak som försvårar läget är att tumören vid magsäcken sitter i anslutning till bukspottskörteln vilket oroar läkarna. Skulle denna skadas under operationen får man infektion och inflammation i magen vilket gör att man blir väldigt dålig.
 
Har länge gått och väntat på om det blir en operation eller inte. Efter en kompletterande röntgen i början på november och en nationell konferens om mitt fall (som hölls tre veckor senare) diskuterade kirurger, röntgenläkare och andra inblandade runt om i landet huruvida operation är möjlig och hur man ska gå till väga på bästa sätt. Fem olika läkare / institutioner är inblandade i beslutet om min framtid. Uppsala, Stockholm ,Malmö ,Göteborg och en muntergök i Amsterdam. Alla utom den sistnämnda tycker att en operation är möjlig och tyckte att man skulle se till min nuvarande situation och mående och att jag kunde kanske få ett par år till i nuvarande skick. Att bara vänta är inget jag vill och så jag bad om operation och till sist blev det bestämt att det blir knivkalas i slutet av januari .
 
Min syster har vänligheten att skriva lite kortfattat här på bloggen om hur operationen har gått och förhoppningsvis tar jag över och uppdaterar själv efter ett tag. Jag hoppas såklart på det bästa men måste också vara realistisk och inse att mitt liv inte kommer bli som det har en gång varit och varken jag eller läkarna vet ju hur det kommer gå denna gången. I den bästa av världar blir jag hyfsat återställd och återkommer med dåliga skämt och ordvitsar i oförminskad styrka, men det är en stor operation och mycket kan hända. Om det mot förmodan går åt skogen vill jag bara säga, tack för mig och glöm inte att ta hand om er och va snälla mot varandra 🤗
Anna-Lena
2023-01-18 @ 08:07:45

Du finns i våra tankar hela tiden ❤️

Marianne Magnusson
2023-01-22 @ 13:09:05

Vi håller alla tummarna för att dina önskningar går i uppfyllelse, du har allt stöd från oss 💕
Önskar er allt det bästa och sänder massa styrka!

Cajsa
2023-01-22 @ 13:10:47

Vi tänker på dig! Slår en pling ikväll om du orkar prata. Vi finns här i veckan om du vill prata eller ta emot oss på besök på avd sen ❤️

Cajsa
2023-01-22 @ 13:10:48

Vi tänker på dig! Slår en pling ikväll om du orkar prata. Vi finns här i veckan om du vill prata eller ta emot oss på besök på avd sen ❤️

Gun-Louise
2023-01-22 @ 18:36:49

Andreas, du klarar detta!
Många styrkekramar
från Gun-Louise Ynner

Fredrik Rönntoft
2023-01-23 @ 19:05:20

Hej kompis tänker på dig och dina nära
Vi hörs i veckan
🥰




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

cellsamt.blogg.se

Här kan ni följa mig och vad som händer framöver. Ska försöka hålla er uppdaterade med aktuella datum, frågor, prover och tankar. Antar att orken kommer vara varierande periodvis och därmed också inläggens mängd och längd.

RSS 2.0